איך לגדל ילד עם ביטחון עצמי

שלחי לחברה

ביישנות אצל ילדים?

באחת הסדנאות של אבי בוטביה הוא אמר שהביישנות גוזלת מאתנו נתחי חיים שלמים – והתכוון לכל אותם דברים שהיינו רוצים לעשות אך איננו מעזים: לבקש בקשות, לצחוק, להתערטל, להתלבש, להתנהג, לעשות אהבה כמו שבא לנו, ועוד היד נטויה...
הביישנות מתחילה כבר מגיל מוקדם אצל הילדים, ואם נדע איך לטפל בה ולמנוע אותה – נצליח לגדל ילד עם ביטחון עצמי.
 

איך נוצרת ביישנות אצל ילדים

ביישנות אצל ילדים נוצרת כאשר מותחים על הילד ביקורת, או כאשר מציגים אוו כלא בסדר. הורים שנוזפים בילד, מבקרים אותו או מתקנים אותו משקפים לו את האמונה שהוא לא בסדר.
הורים נוטים להתנהג כך כלפי הילד בעודו פעוט שרק לומד לשבת, ללכת או לדבר, כשהוא עדיין לא חופשי לבחור בעצמו את עולם הערכים והאמונות שלו.
ילד כזה, במקום לפתח ביטחון עצמי טבעי, נוטה לקבל בילדות (ותכופות גם לאחר מכן) את דעתם של האחרים, ולהאמין שהוא לא בסדר.
הביישנות אצל ילדים נוצרת כשהם בעצמם מאמינים שהם לא בסדר, וכך נמנע מהם לפתח ביטחון עצמי ):
משום שכמעט כל הילדים זוכים לביקורת כבר מילדות, ומשום שכמעט כל הילדים מאמינים להורים, כמעט כל הילדים סובלים מביישנות.
 

איך לגדל ילד עם ביטחון עצמי

אם אנחנו רוצים לגדל ילד עם ביטחון עצמי, כדאי לנו מאוד לצמצם את הביקורת שלנו על הילד למינימום, כדי שלא לעורר אצלו את הבושה – החבויה שם כבר ממילא.
אם נתרגל זאת למשך זמן מה, נוכל להבחין בעצמינו כי ככל שאנו מפחיתים את כמות הביקורת שאנחנו 'משחררים' לאוויר העולם, כך לילד נהיה יותר נעים ונוח לשהות במחיצתנו, הוא משתף אותנו יותר בעולמו ובחייו, הוא פעיל יותר ויוזם יותר, ובמלים אחרות – הוא מגלה ביטחון עצמי גבוה יותר.
ילד עם ביטחון עצמי שלא פוחד משוט הביקורת של הוריהם לא מפחד לשיר, לרקוד, לספר ולתקשר.
 

תרגיל לבניית ביטחון עצמי אצל ילדים

תרגיל שיכול לעזור לך לגדל ילד עם ביטחון עצמי הוא להחליט שבשלושת הימים הבאים נשים לב לכל דבר ביקורת שאנו מעוניינים לאמר, ובאופן שרירותי 'נדלג' ונוותר על אמירת כל דבר ביקורת שלילי העומד להיפלט מפינו.
אם אהבנו את מה שקרה לנו עם הילד באותם שלושה ימים, אם רצינו להגיע ליותר שלמות בתירגול, או אם לא היינו בטוחים בתוצאותיו, ניתן להמשיך ולתרגל לשלושה ימים נוספים (שלושה שבועות, שלושה חודשים, או שלוש שנים. או אפילו ארבע, או ארבעים)
 

סיכום: מביישנות אצל ילדים לגידול ילד עם ביטחון עצמי

אם הבנת איך נוצרת ביישנות אצל ילדים יהיה לך קל יותר לגדל ילד עם ביטחון עצמי. בדרך כלל מספיק לוותר על הרצון לתקן את הילד שלך ולשפר אותו – משום שהוא חווה זאת כביקורת, ונסוג לביישנות.
אם תביני שבכל פעם שבה עוברת במוחך מחשבת ביקורת את בעצם דנה את הילד שלך לביישנות – אולי יהיה לך קל יותר לוותר על ההרגלים הישנים האלה, ולגדל ילד עם ביטחון עצמי.
בהצלחה (:
 
© מיכל רון, מרץ 2004

מאמרים קשורים: 
שלחי לחברה

האתר מוקדש לזכרה האהוב של קלרה וופסי   

הצהרה: מיכל רון איננה רופאה, תזונאית, דיאטנית או נטורפתית, ושירותי היעוץ והליווי מתבססים על ידע אישי ונסיון מצטבר. יש לראות את הכתוב באתר זה כהמלצה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לטיפול מסוג כלשהו.

WhatsApp icon by Icons8